«لیلة الرغائب» شب رغبت هاست، نه شب آرزوها

 

فرشتگان در «لیلة الرغائب» به زمین می‌آیند تا سفیر رحمت و بخشندگی باشند و ما را میهمان مهربانی خدا کنند.

حکایت یک قرار دسته جمعی/ «لیلة الرغائب» شب رغبت هاست، نه شب آرزوهابه گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «لیلة الرغائب» شبی است که به فرموده امامان معصوم، خداوند بخشش و رحمت فراوانی را شامل حال بندگان می کند و دارای فضایل بسیاری است.

شبی که معبود آسمان ها و زمین بی حد و اندازه می بخشد و بندگان را بیش از هر زمانی مورد لطف و محبت خود قرار می دهد.

کم لطفی بزرگی است اگر به تحریفات دامن بزنیم و شبی با چنین عظمت را شب آرزوها و شب خیال پردازی بنامیم.

چنین شبی می تواند نقطه ای برای باور رحمت و مهربانی غیر قابل وصف خداوند و رغبت و میل بنده ها برای ملاقات با خدا باشد.

*اعتقادات مشترک منشأ قرارهای دسته جمعی

انسان ها با هر مذهب و اندیشه ای که در جوامع مختلف زندگی می کنند، یک سری قرارهای دسته جمعی میان خود دارند. قرارهایی که از یک باور و اعتقاد مشترک نشأت می گیرند و در واقع مشارکت افراد با تفکرات و سبک زندگی متفاوت را میسر می سازند.

در اسلام به عنوان یک دین الهی قرارهای اجتماعی بسیاری برای مسلمانان وجود دارد. در این میان می توان به نماز جماعت، اعمال روزهای ویژه ای که از ارزش معنوی بالایی برخوردار هستند و همچنین ایام ولادت و شهادت اهل بیت علیه السلام اشاره کرد که باعث گردهمایی مسلمانان در ایام مختلف می شود.
 
 
حکایت یک قرار دسته جمعی/ «لیلة الرغائب» شب رغبت هاست، نه شب آرزوها

*لیلة الرغائب یک قرار دسته جمعی

اولین شب جمعه از ماه رجب به «لیلة الرغائب» مشهور است و یکی از همان قرارهای دسته جمعی است.

مرتضی اسدی کارشناس امور مذهبی گفت: رغائب واژه ای عربی است که به دو گونه معنا می شود؛
۱- کار مورد رغبت و اقبال انسان
۲- پاداش و عطای فراوان
و چه زیبا می شود که به توصیه بزرگان، رغبت هایمان را در میل به سوی خدا متمرکز کنیم.

وی افزود: تعبیر لیلة الرغائب، در سال های اخیر مورد تحریف واقع شده و به عنوان«شب آرزوها» بر سر زبان ها افتاده است. در حالی که آرزو در زبان عربی با واژه «أَمل» شناخته شده و با «رغیبه» که ریشه کلمه «رغائب» است کاملا متفاوت است.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: چنین شبی به واسطه فضیلت بی شماری که دارد و اهل بیت علیه السلام نیز مسلمانان را به بهره مندی از آن فرا خوانده اند، می تواند بستر مشارکت و حضور مردم در امور مذهبی و تقویت معنویات در میان افراد را به دنبال داشته باشد.

*تقوای اجتماعی نتیجه دعا و مناجات

«لیلة الرغائب» شبی است که به فرموده امامان معصوم، خداوند بواسطه دعا و رغبت بندگان به سوی او، بخشش و رحمت فراوانی را شامل حال آن ها می کند و دارای فضایل بسیاری است.

مرتضی اسدی اظهار داشت: فلسفه دعا و مناجات که در دین مبین اسلام بر استمرار به آن تاکید فراوانی شده است، هیچگاه به معنی گوشه نشینی و انزوا نیست؛ بلکه مناجات با خدا و گفتگوی خالصانه با او باید به «تقوای اجتماعی» منتهی شود.

وی ادامه داد: به عبارتی تقوای اجتماعی را می توان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. فرد مسلمانی که در کنار انجام فرائض، به امور سایر همنوعان خود اهتمام می ورزد و در پی گره گشایی و حل مشکلات آن ها بر می آید از شناخت بیشتر و عمیق تری نسبت به خالق هستی برخوردار است.

این کارشناس مذهبی افزود: افرادی که در آیین های مذهبی و قرارهای دسته جمعی معنوی که به صورت صحیح به جا آورده میشوند حضور پیدا می کنند، از آرامش نسبی برتری برخوردار هستند؛ همانطور که در آیه ای از قرآن نیز خداوند با لحنی صریح و البته ملایم و مهربان می فرمایند: «ألا بِذِکْرِاللّٰه تَطْمَئِنَ الْقُلوب» انجام اموری که ما را به یاد خدا می اندازد، آرامش را برای خود ما بدنبال خواهد داشت.
 
اسدی تصریح کرد: از طرفی دعا کردن باید به گونه ای باشد که فرد را به تکاپو بیندازد و به افزایش و ارتقاء تقوای اجتماعی کمک کند؛ تقویت تقوای اجتماعی منجر به سعادت و سازندگی و عاقبت بخیری افراد یک جامعه می شود و میزان همبستگی و مناسبت های عاطفی افراد را افزایش می دهد.

*دلبسته خدا باشید نه وابسته به دنیا

بندگان حقیقی با امید و توکل بر خدا روز و روزگار می گذرانند و دست اندازهای این راه پر پیچ و خم را به لطف و عنایت خالق پشت سر می گذارند.

نه با وابستگی به رنگ و لعاب ظاهری دنیا خود را به رنج می اندازند و نه به دلیل مشکلات گوناگون لذت بردن از موهبت های الهی را فراموش می‌کنند.

در واقع می توان گفت بندگان حقیقی علاوه بر تفکری که نسبت به سرانجام زندگی دارند، در لحظه زندگی می کنند و از زنده بودن خود لذت می برند. به عبارت روشن تر «بندگان حقیقی به زندگی و دار و ندار مادی وابسته نمی شوند بلکه تنها به آفریننده خود دل می بندند.»

امام علی علیه السلام می فرمایند: برای دنیای خـودت چنان عمل کن که گویا در دنیا تا ابد زندگی می‌کنی؛ و برای آخـرت خـودت چنان عمل کن که گویا همین فردا می‌میری.
 
الهی در «لیلة الرغائب» تمام رغبت های ما را در حضور مهربان خودت خلاصه کن و آرامش بودنت را به لحظه لحظه زندگیمان سنجاق کن.
 
خدایا ما را در آرزوهای دور و دراز دنیا اسیر مگردان.
 
الهی در ماه رجب هر چه آنچه از خیر و برکت است بر زندگی مردمان سرزمینم سرازیر بگردان.

الهی شب و روزهای با فضیلت ماه رجب را واسطه رسیدن ما به سعادت و توفیق حضور در ماه شعبان و رمضان قرار بده.

سه شرطی که امام علی (ع) برای مهمانی رفتن گذاشت

 

مردی حضرت علی علیه السلام را به خانه دعوت کرد. حضرت فرمود: به سه شرط می آیم. آن مرد پرسید: آن شرایط چیست؟ و امام پاسخ دادند.

سه شرطی که امام علی (ع) برای مهمانی رفتن گذاشتبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کودکان در خانواده‌ها معمولا خوشحال‌ترین اعضایی هستند که بعد از حضور میهمان به خوشحالی‌های کودکانه می‌پردازند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دیدن یکی از اقوام خود می‌روید و با حضور شما کودکان رفتارهای هیجانی از خود بروز می‌دهند و به نوعی می‌خواهند نشان دهند که از حضور شما خوشحالند.
 
به ویژه اگر اقوام نزدیک آن ها باشید، این هیجان و موج مثبت از سوی کودکان بیشتر به شما منتقل می شود.
 
صله رحم در قرآن کریم بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. خداوند متعال در آیه 22 سوره مبارکه محمد (ص) می فرماید:
 
اگر (از این دستورها) روی گردان شوید، جز این انتظار می‌رود که در زمین فساد و قطع پیوند خویشاوندی کنید؟!
 
دستورات قرآن در هر آیه‌ای و هرچه که باشد، اگر کسی از آن ها روی گردان شود باید منتظر فساد در زمین باشد و خداوند انسان مفسد را در این آیه هم رده افرادی قرار می دهد که بدون دلیل شرعی به قطع صله رحم می پردازند. اما برای اطلاع دقیق از معنی این آیه باید به مفسران رجوع کرد.
 
در تفسیر این آیه از کتاب المیزان علامه طباطبایی جلد 18 صفحات 361 و 362 می خوانیم :
 
خطاب در این آیه به همان کسانى است که فرمود: در دلهایشان مرض هست، و از رفتن به جهاد در راه خدا بهانه‏ جویى می‌کردند و به همین جهت خطاب را به ایشان کرد تا توبیخ و سرزنش شدیدتر کند و استفهام در آیه استفهام تقریرى است. مى‏خواهد بفرماید شما این طورید.
 
 و معناى آیه این است که: آیا از شما توقع مى‏رفت که از کتاب خدا و عمل به آنچه در آن است که یکى از آنها جهاد در راه خدا است اعراض نموده و در نتیجه دست به فساد در زمین بزنید و با قتل و غارت و هتک عرض و به علت تکالب بر سر جیفه دنیا قطع رحم کنید؟ مى‏خواهد بفرماید: در صورتى که اعراض کنید توقع همه این انحرافها از شما مى‏رود.
 
اهمیت انسان در صله رحم در آموزه های قرآنی و اسلامی بسیار مورد توجه است اما مهمتر از آن رعایت نکات کلیدی هنگام میهمانی رفتن است.
 
در کتاب رهنمون صفحه 748 از قابوس نامه اینگونه نقل می کند :
 
"چون میهمان کنی، از خوبی و بدیِ خوردنی ها عذر مخواه که این طبع بازاریان باشد. هر ساعت مگوی که فلان چیز بخور، خوب است ! یا چرا نمی خوری؟ یا من نتوانستم سزای تو کنم که این ها سخن کسانی است که یک بار میهمانی کنند."
همچنین خداوند در سوره احزاب ، آیه 53 یکی دیگر از آداب میهمانی را به مومنان یادآور می شود و از آنان می خواهد به وقت میزبان احترام بگذارند :
 
"ای کسانی که ایمان آورده اید، بدون اذن و اجازه و دعوت برای طعام، وارد خانه ی پیامبر نشوید، و هر گاه دعوت شدید، داخل شوید، و چون غذا خوردید، پخش شوید (و بروید) و برای حرف زدن (وگپ زدن) ننشینید، این کار شما سبب اذیت پیامبر است و از شما خجالت می کشد، ولی خداوند از گفتن حق، حیا نمی کند!"
 
یکی دیگر از آداب میهمانی رفتن چه در آموزه های اسلامی و چه آموزه های ایرانی ، برگزاری مراسم ساده میهمانی است.
 
در کتاب بحار الانوار ، جلد 72 صفحه 451 حدیث چهارم ، روایتی را از امیرالمونین علی (ع) درباره میهمانی رفتن حضرتش به منزل یکی از صحابه نقل می کنند :
 
مردی حضرت علی علیه السلام را به خانه دعوت کرد. حضرت فرمود: به سه شرط می آیم. آن مرد پرسید: آن شرایط چیست؟ امام پاسخ داد:
 
یکی این که از بیرون خانه چیزی برایم تهیه نکنی.
دوم آن که آن چه را در خانه داری، پنهان و ذخیره نسازی (هرچه داری بیاوری(
سوم آن که به خانواده ات اجحاف و فشار وارد نیاوری.
مرد گفت: باشد، می پذیرم.
حضرت قبول کرد و مهمانِ خانه ی او شد.
 
رعایت آداب میهمانی و توجه به صله رحم یکی از مهمترین وظایف مومنان است و افرادی که پیوندشان را در صله رحم محکم می کنند ، محبوب خداوند متعال هستند.
 
 

«هرمز» ایرانی نیشتری که چشم ناوهای آمریکایی را کور می‌کند

افسران -  «هرمز» ایرانی نیشتری که چشم ناوهای آمریکایی را کور می‌کند

هرمز 1 در آزمایش های عملیاتی که تصاویری از آن نیز منتشر شده است توانست کانتینری به طول 6 متر را که راداری بر روی آن نصب شده بود منهدم کند که دقت و عملکرد فوق العاده ای محسوب می‌شود.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با ایران، سوریه و کره شمالی

 

واشنگتن در ارتباط با قانون منع گسترش تسلیحات خاص علیه ایران ، کره شمالی و سوریه، تحریم‌های جدیدی را علیه 30 شرکت و فرد در چند کشور وضع کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العالم؛ دولت آمریکا در راستای قانون منع گسترش تسلیحات خاص، تحریم های جدیدی را علیه 30 شرکت و فرد از چند کشور جهان به اتهام همکاری با ایران، کره شمالی و سوریه وضع کرده است که از این تعداد، 11 فرد و شرکت (شامل 3 فرد و 8 شرکت) صرفا به خاطر همکاری با برنامه موشکی ایران مورد تحریم قرار گرفته‌اند.  

این تحریمها شامل چندین شرکت و فرد در چین و کره شمالی و امارات عربی متحده می شود.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک این نهادها و افراد در چین، امارات عربی متحده و کره شمالی مستقر هستند که خدمات و کالاهایی را در اختیار ایران قرار داده و به سوریه و کره‌شمالی نیز کمک‌هایی تسلیحاتی داشتند.

بر این اساس، نهادها و افراد تحریم شده مرتبط با ایران در چین به شرح ذیل است:

اشخاص: جک کین، جک وانگ و کارل لی

شرکت‌ها: کمپانی ژونگ که الکترونیک، دالیان زنقوا مائویی یوشیان گونگسی، کمپانی صادرات و واردات نینگبو نیوسنتری، کمپانی شنژن یاتایدا های-تک، کمپانی کربن و گرافیت سینوتک و شرکت فناوری اسکای رایز

کمپانی تجاری «سائنگ پیل» از کره شمالی و شرکت «مبروکه» از امارات نیز بخاطر ارتباط با ایران تحریم شدند.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت، وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد این کشور تحریم هایی را علیه 30 فرد یا شرکت خارجی به علت انتقال فناوری حساس به ایران برای برنامه موشکی این کشور یا به علت نقض کنترل صادرات بر ایران ، کره شمالی و سوریه اعمال کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد 11 شرکت یا فرد از چین، کره شمالی یا امارات عربی متحده به علت انتقال فناوری به ایران که می تواند در برنامه موشکی بالستیک تهران به کار گرفته شود تحریم شده اند.

در این بیانیه آمده است 19 شرکت یا فرد نیز به علت دیگر تخلفات براساس «قانون منع تکثیر ایران ، کره شمالی و سوریه» تحریم شده اند. 

بنابر ادعای وزارت خارجه آمریکا گمان می رود این شرکت ها و افراد فناوری حساسی را که می تواند در توسعه تسلیحات کشتار جمعی به کار گرفته شود به دست آورده یا منتقل کرده اند.